torsdag 25 juli 2013

Varför kaloriräkning är onödigt

Jag skrev i mitt inlägg om Dr Neal Barnard att det är irrelevant hur mycket kalorier ett gram fett respektive ett gram kolhydrater innehåller eftersom viktnedgång, och framför allt hälsa, är betydligt mer komplicerat än kalorier in vs kalorier ut. Detta har tydligen väckt lite frågor och jag har en känsla av att detta är något som är svårt att förstå. Om viktnedgång är detsamma som kaloriunderskott, hur kan så mängden kalorier i ett gram fett eller ett gram kolhydrater vara irrelevant? Jag tänkte försöka förklara hur jag tänker.

Jag säger alltså inte att man inte KAN gå ner i vikt med hjälp av kaloriräkning, men jag anser att det är fullkomligt onödigt att hålla på och räkna kalorier eftersom människokroppen har ett helt eget system för att reglera mängden vi äter, d.v.s. hunger och mättnad. Det är också onödigt svårt att hålla på med att räkna kalorier eftersom mängden kalorier vi förbrukar varierar väldigt mycket, beroende på faktorer som bland annat metabolism, hur mycket vi rör oss och kroppskomposition.

För att effektivt kunna använda oss av kaloriräkning som metod för viktnedgång måste vi alltså veta hur mycket kalorier vi förbrukar utan träning, hur mycket kalorier det går åt varje gång vi tränar, hur mycket kalorier den mat vi äter innehåller, på vilket sätt vår fettförbränning påverkats av det vi ätit eller hur mycket vi motionerat, på vilket sätt vårt energibehov förändrats av viktnedgång eller förändrad mängd muskelmassa samt sedan gå hungriga ifall vi inte blev mätta på den mängd kalorier vi fick äta. Detta låter för mig helt vansinnigt och det verkar inte särskilt hållbart i längden.

Men om vi nu utgår ifrån att det ändå är helt möjligt att leva så (vilket det säkert är för vissa, alla är inte lika påverkade av hunger och vissa människor älskar att räkna), kommer vi till den aspekten att mat inte bara är kalorier. Det är genom maten vi erhåller de byggstenar vi behöver för att kunna leva och må bra och hålla oss friska. Jag anser att viktnedgång är väldigt sekundärt i förhållande till detta. Mat ska handla om hälsa, inte om att vara så smal som möjligt för att se bra ut i bikini på stranden.

I och med att det finns ett mycket enklare och hälsosammare sätt att gå ner i vikt än kaloriräkning, nämligen att äta riktig mat (skippa snabba kolhydrater, processad mat och light-produkter), så anser jag att det enbart skapar förvirring hos folk att prata om hur mycket kalorier ett gram av någonting innehåller. Ett gram fett är inte detsamma som ett gram kolhydrater när det kommer till näringsvärde och mättnadskänsla, därför blir en jämförelse inte bara irrelevant utan också vilseledande.

10 kommentarer:

  1. Jag håller med i mycket av dina tankar men till exempel jag äter alltid frukt till morgonmål och då kan det vara nyttigt att förstå hur mycket kalorier frukten innehåller. Annars kanske jag bara skulle äta en banan och vara hungrig igen om en halv timme. Istället äter jag minst fem bananer och klarar mig bra till lunch :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kan det finnas praktiska användningar av att veta hur mycket kalorier något innehåller. Jag brukar också titta på kaloriinnehåll när det inte finns annan information, just för att få en liten uppskattning av hur mätt jag skulle bli av att äta det (fast tyvärr säger kaloriinnehåll inte mycket ifall man inte alls vet vad det innehåller). Jag tittar betydligt mer på mängden fett, kolhydrater och protein.

      Radera
  2. Du har en poäng, men i många fall så tror jag ändå att kaloriräkning är en av de effektivaste metoderna för viktnedgång. Det är sant att man inte kan veta exakt hur mycket energi kroppen förbrukar, både i passivt läge eller vid fysisk ansträngning men man kan ändå räkna med grova siffror och få relativt bra resultat.

    Jag håller också med allt om du säger att det är viktigt att få i sig tillräckligt med mat och av rätt kvalitét, men i flera fall så är detta inte alltid heller tillräckligt. Många gånger så kan det helt enkelt handla om att maten är av god kvalitét men portionsstorlekarna är helt åt helvete, ibland alltför mycket, ibland för lite. Många människor är inte ens medvetna om detta problem och då kan kilona börja läggas på hög/ falla bort även om det övrigt kan vara en hälsosam kost. Kaloriräknande kan vara petigt och jag är medveten om att det är skillnad på kalorier och kalorier(kolhydrater vs fetter etc), men för gemene man som kanske redan har en varierad kost och inte vill ta till drastiska förändringar (exempelvis paleo) men ändå vill förändra sin vikt så vill jag påstå att kaloriräknande är en av de effektivaste metoderna. Som styrketränande så går jag själv upp och ner(bulk vs. cut) ca 7-8 kilo per år endast genom att göra enkla kaloriförändringar i vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte kaloriräkning verkar vara särskilt effektivt, även om det självklart fungerar för vissa individer. Men kalorifixerade kostråd har lett till att människor är fetare än någonsin, och jag tycker att tankesättet som följer med tron på kaloriräkning (det är bara att äta mindre och springa mer) skuldbelägger människor som inte lyckas gå ner i vikt på det sättet (vilket många inte gör).

      Sedan tror jag nog att du har nytta av kaloriräkning, men de flesta människor vill inte gå upp och ner 7-8 kilo per år, de flesta vill antingen behålla sin vikt som den är eller gå ner eller upp till normalvikt för att sedan behålla den.

      Sedan är det lite annorlunda ifall man tränar mycket. Då kan man oftast vara betydligt friare med kolhydrater eftersom musklerna tömmer sina glykogendepåer vid träning. Jag är inte särskilt insatt i vilken kost som är bäst vid olika träningsformer, men jag anser att det är en väldigt annorlunda situation jämfört med en relativt stillasittande individ som bara försöker gå ner i vikt.

      Men jag tycker du sättet fingret på en jättebra sak, nämligen att det för många säkert känns lättare att bara äta mindre av det man redan äter, istället för att ställa om sina matvanor helt. För på papper låter det ju som mindre effort och vi människor är ganska lata. Sedan håller jag inte mer om att kaloriräkning är mera effektivt, jag tror det skulle vara mera effektivt att lägga om kosten, och också lättare på lång sikt.

      Radera
  3. Jag tycker att det sätts för mycket vikt på kaloriräkning istället för att göra folk medvetna om vad det är man äter och det att man faktiskt kan uppehålla en sorts "dialog" med sin kropp då när man äter hälsosamt. Attityderna gällade vikt i allmänhet är extremt ohälsosamma för samtliga folkgrupper. Överviktiga blir fördömda som dumma och lata, medan anorektiker kan få komplimanger för deras utseende.

    Vikt och utseende är så värdebelagda begrepp att det är nästintill omöjligt att kommentera utan potentiellt skapa bara mera problem, ändå ifrågasätter vi sällan vårt behov att få döma någon annan utifrån utseende och vikt. Vi vet att det är "orättvist" eller "överflödigt" eller "förutfattade intryck", men vi verkar inte inse att det borde vara irrelevant i de flesta situationerna.

    Alla som är feta har inte legat på soffan, ätit chips och druckit öl och brytt sej blanka fan i sin hälsa och alla som är smala har inte varit prutthurtiga hälsofreaks som räknat kalorier varje dag. Ändå har man en tendens att "defaulta" på sådana här attityder.

    Alla kunde antagligen dra nytta av att ha en hälsosam "dialog" med sin kropp, då skulle man kanske inte känna ett så strakt behov av att antingen döma andra eller sej själv (eller både och).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med. Jag tror också att kalorifixeringen bidrar till de här attityderna. För om man anser att det är så lätt, bara att äta mindre och springa mer, ja, då måste ju de som är överviktiga vara dumma, glupska, lata och ha dålig viljestyrka.

      Man får inte heller glömma att vissa lider av ätstörningar och då kan en överdriven fokus på mat verka triggande. D.v.s. kaloriräkningen går ofta överstyr. Jag tror det är betydligt lättare att ha ett avslappnat förhållande till mat ifall man kan äta hur mycket som helst och inte behöver fundera särskilt mycket. Mat är bara mat, inte ett sätt att ha kontroll.

      Radera
  4. "Jag säger alltså inte att man inte KAN gå ner i vikt med hjälp av kaloriräkning, men jag anser att det är fullkomligt onödigt att hålla på och räkna kalorier eftersom människokroppen har ett helt eget system för att reglera mängden vi äter, d.v.s. hunger och mättnad."

    Det är konstigt att det råder så mycket övervikt i samhället, är det ngt fel i systemen? Vet du inte hur mycket du kan äta, RÄKNA KALORIER.

    "Det är också onödigt svårt att hålla på med att räkna kalorier eftersom mängden kalorier vi förbrukar varierar väldigt mycket, beroende på faktorer som bland annat metabolism, hur mycket vi rör oss och kroppskomposition."

    Helt rätt men också helt fel. Det är inte alls onödigt svårt, det finns en enkel formel för BMR, Harris-Benedict är välkänd.

    "Mat ska handla om hälsa, inte om att vara så smal som möjligt för att se bra ut i bikini på stranden."

    Errrr.... Att vara smal och se bra ut i bikini tycker jag samtliga kvinnor här i världen ska sträva efter, en mycket bra måttstock. Det går att vara smal och se bra ut i bikini samtidigt som man äter hälsosamt.

    Om något blir vilseledande så är det när folk pratar om fysiologiska saker som de tror sig gälla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något fel i systemen. En stor del av befolkningen äter alldeles fel, och jag tror det beror på de felaktiga kostråd de fått. Äter man för mycket (snabba) kolhydrater fungerar inte våra hunger och mättnadskänslor som de ska och då överäter man. Ifall man vill äta mycket snabba kolhydrater och ändå gå ner i vikt måste du antingen träna väldigt mycket eller räkna kolhydrater. Min poäng är att matintag ska handla om hälsa, man ska äta för att hålla sig frisk, inte för att bli smal (även om hälsa och smalhet ofta går hand i hand)

      Radera
  5. Där säger du ju det själv, att det är något fel i systemen (för reglering av hunger och mättnad). Du påstår att det är fullkomligt onödigt att räkna kalorier... men bara om man äter som du tycker är rätt? Annars ska man räkna.. wait for it.. KOLHYDRATER! Men vill man sippra i sig fett så ska man inte behöva räkna på fett örrr?

    Din poäng är att matintag ska handla om hälsa, d.v.s. att man inte ska äta sig fet, för med fetma kommer ju diverse sjukdomar icke sant? Leder inte de här till att man ska äta sig smal och hållas som sådan?

    Jag tror att orsaken till du själv inte håller dig till en strikt LCHF-kost är för att det är ohållbart i det långa loppet i dagens samhälle, synnerligen om du inte tycker att man rent generellt mera ersätter kolhydrater med protein. Det finns inte särskilt stort urval då längre. Kolhydrater som är så gott är svårt att vara utan. Det beror lite på vilken ämnesomsättningstyp man är också, en del klarar av kolhydrater bättre än andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev visst kolhydrater istället för kalorier i mitt svar. Det ska alltså stå: "Ifall man vill äta mycket snabba kolhydrater och ändå gå ner i vikt måste du antingen träna väldigt mycket eller räkna KALORIER".

      Man har dock antagligen mer nytta av att räkna kolhydrater och försöka hålla sig så lågt som möjligt, men jag förespråkar egentligen inte kolhydratsräkning heller, men det är i alla fall inte vilseledande.

      Hälsa är mycket mer än bara vikt. Också smala personer blir sjuka i diverse välfärdsjukdomar. Vikt är ett väldigt dåligt mått på hälsa, bättre vore att mäta fettprocent och midjemått.

      Och ja, du kan ju bara spekulera i varför jag inte håller mig till strikt LCHF, det vet bara jag. Men håller med om att ämnesomsättningstypen påverkar, vissa klarar av kolhydrater betydligt bättre än andra.

      Radera